keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Vielä painohehkutus ja ruokailuista

Tänään tuleekin kirjoiteltua tänne ihan urakalla. Kyllä huomaa, kun olen lähes koko päivän yksin kotona. En tuossa aiemmin hehkuttanutkaan mun tän aamuista painoa, vaikka päivitin sen kyllä tuohon ylätikittäjään. (En tiedä oikein, miksikä sitä pitäisi kutsua.) Paino on siis eilisestä tippunut 600g. Eli enää alle puoli kiloa, niin seiska-alkuisissa ollaan. Pitää kyllä sen verran varauksella suhtautua tuohon, että saattaa huomenaamulla olla nousua ihan jo suolen toiminnan ym. takia. Mutta onhan se silti hyvä ja motivoiva aamun aloitus, kun paino on pudonnut hurjasti enemmän kuin osasi odottaa. Ajattelin, että jokohan uskaltaisin katsella jostain nettikaupasta niitä jumppahousuja. Onhan tuo tavoite jo niin lähellä.

Olen kyllä tämän päivän tähänastisista syömisistä ylpeä. Yleensä nämä kotipäivät ovat minulle kaikkein vaikeimpia, kun tekisi vain koko ajan mieli mussuttaa jotain. Ja minä olen salasyömäri. Siis syön yksin enkä kerro kellekään. Piilotan jopa karkkipaperit johonkin ja vien salaa roskikseen, ettei poikaystävä tiedä, mitä olen syönyt. Poikaystävä ihmettelikin tuossa joku aika sitten ääneen, että mikäköhän siinä on, että olen niin kauheasti lihonut, vaikka syödään ihan perusterveellisesti. Niin... Tunnustin asian hänelle ja luulen, että se jotenkin helpotti tilannetta. Eikä nyt puhuta mistään Pätkis-patukoista, vaan suklaalevyistä, jättikarkkipusseista, jäätelöpaketeista ja kaikesta, mitä päähän nyt kaupassakäynnin hetkellä sattuu pälkähtämään. Entinen minä olisi siis tänään aamupäivällä tullut jäsenkorjauksesta kotiin kaupan kautta, ja kaupasta mukaan olisi tarttunut vaikka sun mitä.

Vaan mitäpä tekikään tämänhetkinen minä? Ensinnäkin olin varautunut ateriankorvikejuomalla. Harkitsin vähän kaupungilla käymistä, joten ajattelin, että otan sellaisen juoman evääksi, niin ei tarvitse sortua mihinkään hölmöyksiin. Esim. Subway on paha. Se on paha erityisesti siksi, että oikein koostamalla patongista saa ihan ok terveellisen. Ja kyllä minä niitä patonkeja välillä syönkin, mutta sitten sellaisessa tilanteessa, että voin siitä nauttia tai että se on sillä hetkellä kätevintä. Se ei nyt kuitenkaan ole mikään ihan terveellisin vaihtoehto. Puolikkaasta patongista minä jään nälkäiseksi, mutta kokonaisessa on jo aika lailla kaloreita. No, en sitten juonutkaan sitä ateriankorvikejuomaani, koska päätin, ettei minulla Tiimarin lisäksi ollut pitään erityistä asiaa kaupungille. Tulin siis kotiin syömään ja söin eilen paistamani kananfiléen pakasteporkkanoiden, kukkakaalin, kurkun, paprikan ja leivän kanssa.

Tämänpäiväinen lounas, 460kcal
Nuo pikkuporkkanat on muuten tosi hyviä! Ja muutenkin suosittelen kaikkia pakastevihanneksia kaikille. Ne on helppoja, nopeita ja hyviä, kunhan vain opettelee syömään. Minä en esimerkiksi syönyt parsakaalia ennen ollenkaan, mutta muutamassa vuodessa siitä on tullut osa ruokavaliota. Jossakin lehdessä oli myös vähän aikaa sitten juttu noista pakastevihanneksista. Siinä sanottiin, että joissakin pakastevihanneksissa on jopa enemmän vitamiineja ym. terveellisiä aineita kuin tuoreissa, koska niitä ei ole jouduttu kuljettelemaan mistään tai keräämään raakana.

Välipalalla herkuttelin harkitusti Brie-juustolla, jonka vanhemmat jättivät tänne täällä käydessään. Söin sitä 25g ja sen lisäksi 100g viinirypäleitä. Oli ihan hyvää ja sopiva välipala noin kalorimielessäkin (163kcal). Äsken söin päivälliseksi fetasalaatin ja lisänä raejuustoa ja pari Ryvitan seesaminsiemen-ruisnäkkäriä, joiden päälle laitoin Floraa ja yhdet siivut Oltermannia. Oltermannikin oli vanhempien jäljiltä. Itse en sitä yleensä käytä. Käytämme vähän kevyempää Edamia. Mutta ajattelin, että vähän herkuttelen. Ei se kyllä edes maistunut erilaiselta, kun ne Ryvitat ovat niin voimakkaan makuisia. Ne Ryvitat on tosi hyviä. Ajattelin, että niissä saattaa kyllä olla melkoisesti suolaa, mutta tarkistin äsken, ja esimerkiksi Reissumieheen nähden niissä on vähemmän suolaa.

Päivällinen, 480kcal
Päätin tänään, että yritän syödä vähän reilummin, kun on muutama päivä mennyt aika vähillä kaloreilla. Eilen sentään tuli vähän yli 1400kcal. Jos syön liian vähän, se kostautuu jossakin vaiheessa herkutteluna. Sen tiedän vanhastaan. Tähän mennessä kilokaloreita on kasassa vähän reilu 1300 eli ihan reilun iltapalan voin syödä.

Tässäpä ehkä tämän päivän osalta riittävästi mietteitä. Kommentoikaa ihmeessä, jos on jotain, mikä häiritsee tai jos kaipaatte/toivotte jotain lisää. Olen noita muita painonpudotusblogeja lukenut, ja ainakin lähes kaikilla näyttää olevan niitä ennen-kuvia ja vertailukuvia. Olin ensin vähän sitä mieltä, ettei minun vartaloa tänne tarvitse ikuistaa, mutta toisaalta näkisihän siitä kaikkein parhaiten, missä tilanteessa sitä ollaan - ja mihin toivottavasti päädytään. Varsinkin, kun nuo minun painolukemat eivät välttämättä kaikista tunnu niin kovin hirveiltä, mutta siinä pitää kyllä huomioida tämä minun pituuteni. Eli painoindeksi kertoo tässä tapauksessa ihan totuudenmukaista tietoa. Tämä pistetään siis harkintaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti